7 Tips om je visitekaartje te laten werken in jouw plaats

Visitekaartjes… Als ondernemer heb je er een lade vol van. We delen ze te pas en te onpas uit aan elke voorbijganger die de weg komt vragen en hopen dat hij toevallig jouw visitekaartje uit de portefeuille haalt wanneer die beroep wil doen op je service. Nochtans bezitten deze mini-folders een groot potentieel dat veel te vaak ongebruikt blijft. Dit verandert wanneer we visitekaartjes niet langer beschouwen als een informatiekanaal, maar als marketingtool. Ontdek hieronder 7 tips die de interactie, zichtbaarheid en return van je visitekaartjes zullen vergroten.

 

1) Zorg dat je visitekaartje een functie heeft.

En dan heb ik het niet alleen over communicatie. Maar denk aan wat jouw klant handig vind om altijd op zak te hebben. Werk je in de automotive? Geef je klanten-garagehouders een metalen visitekaartje in de vorm van zijn meest gebruikte tool (de moersleutel 13). Werk je samen met boekhouders? Verwijs hen door naar je website, waar ze de actuele loonschalen kunnen vinden zonder het internet te moeten afschuimen. Als vastgoedmakelaar weet je dat al je klanten geïnteresseerd zijn in hoeveel notariskosten ze zullen moeten betalen. Deze wet is recent veranderd, dus waarom informeer je hen niet kort op de lege achterkant? Plots is jouw naamkaartje een gespreksstarter geworden en zal er over jouw onderneming gepraat worden. Score!

 

2) Traceer je visitekaartjes.

Growwwth visitekaartje met QR-codeEn dat kan op meerdere manieren. Zo zijn QR-codes tegenwoordig erg modieus. Met een leuke omkadering of voorzien van een goede slagzin nodigen ze ook echt uit om te scannen. Via Google Analytics kan je vervolgens bekijken hoeveel bezoekers via deze weg op je website zijn beland. Je webdesigner kan je helpen met het verzamelen van deze data.

Je kan er ook voor kiezen om je visitekaartje te voorzien van een promo-code die bij online aankopen recht geeft op 5 EUR korting. Onderschat nooit de kracht van iets gratis geven. Jouw klant wil het kaartje niet kwijtraken tegen zijn volgende aankoop dus legt hij het natuurlijk op een zichtbare plek op zijn bureau!

Tip: Test 2 verschillende designs. Bijvoorbeeld 1 QR-code met een aantrekkelijk design en 1 promo code. Je kan dan snel ontdekken wat voor jou het beste werkt.

 

3) Zorg voor een uitdaging.

Verras jouw ontvanger met een leuk weetje. Denk hierbij aan feiten binnen jouw sector die voer zijn voor discussie. ‘De kans dat je een vliegtuigcrash overleeft is groter dan de kans dat je vandaag op een banner-advertentie klikt’. Zet degene die je kaartje leest aan het denken en wees vermakelijk. Het is een simpele manier om je te onderscheiden van je concurrenten.

 

4) Voeg geloofwaardigheid toe met een klantenrecensie.

Klanten hechten waarden aan de ervaringen van andere klanten. Plaats een recensie van één van jouw klanten op de achterkant van je visitekaartje. Zorg ervoor dat dit citaat twijfels bij de nieuwe klant opheft. Vinden cliënten in je sector het belangrijk om in zee te gaan met een bedrijf dat uitstekende service na verkoop levert? Laat het citaat dan alle twijfels wegnemen door de nadruk te leggen op jullie excellente opvolging.

 

Vrijwilligers planten een boom5) Ondersteun een goed doel.

Sociaal engagement en ondernemen gaan hand in hand. Laat mensen weten wat jou of je onderneming drijft en laat je visitekaartje een instrument zijn dat verandering stimuleert. Niet alleen geef je de ontvanger een idee van wat jou bezighoud, hij of zij krijgt ook de kans om zichzelf in jou te herkennen. Misschien is een potentiële klant wel actief in de vereniging die jij (financieel) ondersteunt. 

 
 

Zorg dat het visitekaartje een gespreksstarter wordt en er zal over je onderneming gepraat worden

 

6) Geef het visitekaartje een gezicht.

Een gezicht bevat emotie, toont mimiek en geeft een gevoel. Maar een naam is maar een naam. Door een gezicht op je naamkaartje te plaatsen zorg je ervoor dat mensen je nog herkennen lang na jullie ontmoeting. Een foto geeft de onderneming een gezicht en maakt je makkelijk te onderscheiden van je concurrenten.

 

7) Maak de overdracht bijzonder.

Je visitekaartje overhandigen is mogelijk nog belangrijker dan het kaartje zelf. Gebruik je kaartje als een gespreksstarter om te achterhalen waar de andere naar op zoek is. Naast het zakelijke kun je ook te weten komen wat zijn/haar hobby’s en interesses zijn en benoem meteen wanneer je de persoon opnieuw zal contacteren voor een verdere opvolging. De boodschap zal op deze manier doordringen en langer blijven hangen.

Man overhandigt een visitekaartje aan zakenvrouw

 

Tip: Naamkaartjes werken alleen maar als ze uitgedeeld worden. Maak er een uitdaging van om elke dag bvb. 5 naamkaartjes uit te delen aan mensen die bij jou op het bedrijf langskomen. Op lange termijn zal deze inspanning beloond worden.

 

Op zoek naar naamkaartje dat blijft hangen? Maak een afspraak en krijg spoedig een verrassend ontwerp toegestuurd!